Jeg er virkelig glad for min Honda Africa Twin. Alt er som det skal være – lige bortset fra kontrol med gassen i de lavere omdrejninger. Det vil sige når man laver manøvrer med lav hastighed, som f.eks. rundkørsler, skarpe sving og vendinger.

Det er noget rigtigt mange moderne MC’er “lider af”, og det hænger ofte sammen med måden motorerne bliver indstillet i forhold til miljøgodkendelser. Nogle motorer er meget påvirket af manglende føling/kontrol, andre knap så meget. På grund af 2 cylindre og en god mængde bundtræk, er det ret udtalt på Africa Twin’en. Signes NC700, der har en meget blidere motorgang, er ikke så ramt af det, men har også en smule træghed i optrækket, som kan henføres til indstillingen af indsprøjtningen.

En mulig løsning

Jeg faldt via en kontakt over Boosterplug. Det et hardware- og software-indgreb, som man selv kan lave, hvor man installerer en plug’ n play løsning, som giver mere kontrol og som bivirkning (i mit tilfælde) øger kræfterne motoren leverer.

Jeg downloadede den bog om indsprøjtning, som Jens Lyck, manden bag Boosterplug, har skrevet. Efter gennemlæsning stod det klart, at det var et seriøst foretagende. Jeg vil kraftigt anbefale at læse bogen. Den beskriver på forståeligt dansk hvordan indsprøjtning virker, hvilke udfordringer det bringer med sig, og hvordan Boosterplug løser dette.

Montering – på forskellige 2 MC’er

Jeg fik at vide, at monteringen af Boosterplug på Africa Twin var noget rigtigt bøvl. Faktisk er det den MC, der er absolut mest bøvlet at montere den på.

Nevermind. Det skulle prøves.

Og ja. Det var virkeligt bøvlet, og der skulle afmonteres rigtigt meget for at komme ind under luftfilterkassen, hvor Boosterplug’en skal monteres.

Jeg klarede det, men vil ikke anbefale at gøre det selv på Africa Twin, hvis man ikke er vant til at skrue… Men så igen… Mon ikke de fleste, der har en AT, er lidt handyman 🙂

Til gengæld var det supernemt at montere Boosterplug på Signes NC700. Det tog 20-30 minutter, så var den ged barberet.

Effekten af Boosterplug

Hvis du er interesseret i at vide, hvordan Boosterplug virker, kan du læse det i den føromtalte bog. Har kan du også læse om andre måder at justere indsprøjtningen – f.eks. ved hjælp af Power Commander. Dan din egen mening om, hvad der er rigtigt til din MC, den debat holder jeg mig ude af.

Effekten derimod kan man selvfølgelig måle. Der er en forandring at se på effektkurven, som i mit tilfælde var fuldstændig ligegyldig. For mig handlede det om køreegenskaberne i lave omdrejninger.

Efter monteringen er de blevet markant bedre. Jeg har mere kontrol og tillid til gashåndtaget. Koblingen skal ikke files ved lav hastighed i lave omdrejninger.

Som bivirkning er der også kommet mere umpff i optrækket. Det er ikke noget jeg savnede på AT’eren, men det er helt sikkert noget, der kan mærkes på Signes NC. Den trækker bedre og hårdere op igennem omdrejningerne.

Konklusion

Det er ikke mig, der skal sige ja eller nej til Boosterplugen på dine vegne. Jeg kan dog sige, at den gør, hvad den lover og prisen er, set med mine øjne, i den fornuftige ende af skalaen.

Den er MEGAbøvlet at montere på AT og MEGAnem på NC. Så du bør undersøge, hvordan den monteres på din MC inden du køber. Så må du jo selv vurdere, hvad dine evner og din tid er til 🙂

For mit vedkommende er jeg tilfreds og glad for Boosperplug’en på både AT og NC. Både penge og tid har for mit vedkommende været givet godt ud.

For god ordens skyld skal det nævnes, at Boosterplug ikke har sponsoreret noget til dette opslag.