Jeg kører stifinder for Team Rynkeby Trekanten – et cykelhold. Min rolle kan hurtigt forklares som en form for Racemarshal. Men der er mange og store forskelle.
Som stifinder har jeg sammen med en rytter i feltet (se billede øverst) ansvaret for ruten. Vi har hele tiden radiokontakt med hinanden, så vi løbende kan diskutere rutens sving og udfordringer. Vi kører fra DK til Paris, ca. 1250 km.
I min rolle som stifinder har jeg 3 fokus:
- Rytternes sikkerhed
- Trafikkens afvikling
- Rytternes komfort
Rytternes sikkerhed handler om at være spejderen foran feltet og fortælle og advare om trafikforhold, sving og vejforhold.
Når vi kommer sydpå (ned forbi den dansk/tyske grænse), er det velanset, at jeg regulerer trafikken. Med et felt på 52 ryttere vil vi ellers skabe kaos og vanskelige situationer. De tyske, belgiske og franske trafikanter udviser forståelse og respekt herfor – dejligt.
Jo færre gange rytterne skal klikke sig ud af pedalerne og bremse ned, jo nemmere kommer vi i gennem ruten. Samtidig ligger det hos mig at finde passende pausesteder (småpauser), hvor rytterne kan træde af på naturens vegne uden at genere nogen.
Som stifinder har jeg 3 GPS’er monteret på MC’en. Billedet er fra arkivet, da jeg kun kørte med 2 GPS’er.
På venstre GPS har jeg ruten. Det er en rute, der er lagt meget præcist hjemmefra, og den må ikke afviges pga. kørselstilladelser og depoter og ændrer sig derfor heller ikke, selvom jeg fraviger den. Den er låst. Det kort kører jeg forholdsvis “tæt på” (zoom).
På Højre GPS har jeg den “normale” navigation, selvfølgelig uden motorvej osv (det er jo cykler). Der er lagt en bane ind på GPS’en, hvilket betyder, at jeg kan se ruten som en farvet linie på kortet. GPS’en navigerer ikke efter linien. Det kan ikke lade sig gøre at undgå vejarbejde / vejlukninger på så lang en rute, og når vi kører på de små veje. I disse tilfælde kan jeg lynhurtigt lave en ny rute med højre GPS og stadig have venstre med ruten (depoter). Den højre kører jeg med lidt længere væk (zoom).
Den 3. GPS, der mangler på billedet, er en cykel-GPS magen til den cykelrytterne kører med. Den bruger jeg til at se, hvad min makker i feltet ser. De små GPSer er nogle gange lidt upålidelige, og så er det godt at jeg kan se, hvilken GPS vi skal rette os efter. Derudover er hver GPS sat op, så den viser noget specifikt. Tid/afstand til sving. tid/afstand til depot osv..
Det er travle dage på kontoret – jeg har jo også lige trafik og 52 ryttere jeg skal holde styr på 🙂
Hver aften på turen derned (9/7-16/7) vil jeg poste lidt billeder og tekst fra dagens rute. Så følg med her på bloggen.
— Steens Garage —
** Husk at LIKE siden “Steens Garage” på Facebook og få nyt om indlæg mm.
Skriv en kommentar