7. etape den 10. juli 2015
Start: Compiégne
Ankomst: Paris
KM: 90,38
Tid: Ligegyldig 🙂
Dagen startede som den plejer med en morgentur sammen med Lars.
Derefter blev der pakket og gjort klar til dagens korte sidste etape mod Paris.

Da vi stod og gjorde klar kom Bjarne forbi. Bjarne og jeg aftalte i Bremervörde, at vi skulle køre hjem til DK sammen.
Han er en kæmpe-gut med et lille så roligt sind og et hjerte af guld. Rigtig fin fyr.

2 stifindere og deres cykler. Bjarne kørte BMW GS 1200. En tung cykel ift stifinder-jobbet, men en super touring-cykel og sikkert også race-marshall-cykel.

2 stifindere og deres cykler. Bjarne kørte BMW GS 1200. En tung cykel ift stifinder-jobbet, men en super touring-cykel og sikkert også race-marshall-cykel.

Etapen startede som den plejer, med mig i front gennem byen.
Kl 9.45 forlod jeg rytterne og tøffede mod Paris, for at deltage i fælles-briefingen for alle MCere.
Jeg ærgrer mig gul og grøn over ikke at have min hjelm-kamera på da jeg kørte ind til centrum af Paris.
Hold nu op XADeren var på hjemmebane. I Paris er det OK at flette og splitte på MC. Det betyder man konstant fletter ud og ind mellem biler, og de giver plads til det.
Det var så fedt. End ikke de indfødte kunne følge XADeren ned mellem rækkerne, og dens formidable vægtfordeling gjorde jeg kunne smide den rundt over det hele.
Jeg kunne seriøst finde på at tage til en storby udelukkende for den oplevelse – fedt. Tak XAD.

Da jeg ankom 10.58 på pladsen hvor alle cykel-ryttere skulle samles inden afgang, var der tid til at sparke dæk og slappe lidt af i det pragtfulde vejr.

Som jeg gik rundt og kiggede på MCerne, blev det hurtigt tydeligt, at de fleste var dygtige Race-Marshalls og havde stor erfaring i det.
De ville dog hurtigt finde ud af, at en kæmpestor BMW eller Yamaha (med sidetasker) var det forkerte værktøj til den forestående opgave. At køre sti-finder er en helt anden verden end at køre Race-marshal. Sidstnævnte foregår ofte på brede aflukkede veje, hvor der er plads til store MCere.

Som stifinder skal du tage 1000-vis af hurtige beslutninger i kryds og rundkørsler,samtidig med du har ansvaret for rytternes sikkerhed og ikke skal genere trafikken unødigt.
En af de dygtige marshalls udtrykte stor begejstring for stifinder-opgaven, for som han sagde, “Der sker sgu noget, og vi får virkelig afprøvet vores MC-evner”.

Det er ikke altid den lille, der er den svageste. 2 lækre cykler, men XADeren er den slanke hurtige dreng i klassen.

Det er ikke altid den lille, der er den svageste. 2 lækre cykler, men XADeren er den slanke hurtige dreng i klassen. Jeg kunne komme rundt hvor de store ikke kunne. Det er en vigtig ting i en by og ift. stifinder-funktionen. Samtidig med det havde jeg den ene hånd fri til at signalere til trafikken og rytterne.

Dagen blev styret af Hans-Henrik, en rutineret MC-betjent, som har stor erfaring med afvikling af cykel-løb. Han og andre havde lavet et KÆMPE forarbejde og briefede alle stifindere, så vi kendte vores roller og funktion – alt sammen i samarbejde med de dygtige betjente fra fransk politi.

Klokken 14.00 – præcis kørte 1450 cykelryttere ud på ruten. Vi skulle hjælpe den gennem gaderne og fransk politi spærrede vejen af foran os. Det blev en kæmpeoplevelse. Hvis jeg skal afsted igen, bliver det med 4 kameraer monteret. Det kan ikke beskrives med ord.


Du kan se Rynkebys officielle video fra turen ind gennem Paris her

Næste dag (lørdag) kl. 6.00 stod jeg ved Bjarnes hotel i Paris, med XADeren i touring-look (sidetasker). Vi kørte til Danmark  ca. 1300 km med et snit på 120 km/t (tak til autobahn).

I Tyskland lagde vi march-hastigheden på ca. 160 km/t. Ikke noget problem for XADeren, men GSeren havde tydeligt muskel-overskud med sin 1200 boksermotor.

Selvom XADeren har et touring-udseende, er sædehøjden faktisk lav. En stor fordel i byer, men efter 8-10 timer i sadlen, vill jeg ønske lidt mere benplads.

Nu skal jeg fordøje turen og konferere med familien og Team Rynkeby Trekantens kaptajn om hvorvidt jeg skal med næste år.

Se ruten vi har kørt her